Hyvä vuorovaikutus edistää luottamusta sekä yksityis- että työelämässä

Hyvän vuorovaikutuksen rakentaminen on tärkeä taitolaji. Mietitään seuraavaksi minkälaisia seikkoja kuuluu hyvän vuorovaikutuksen edistämiseen. Viime aikoina on usein puhuttu 5K:n periaatteesta, jotka jokaisen on helppo muistaa. Tärkeät avainsanat ovat: kunnioitus, kuunteleminen, keskittyminen, keveys ja mikä tärkeintä – kärsivällisyys. Tutkitaan tällä kertaa hyvän vuorovaikutuksen opettelemista ja toteuttamista suomalaisen henkilön näkökulmasta sekä kotona, harrastuksissa että työpaikalla.

Ota asiat puheeksi ja kuuntele

Jokaiselle kansalaiselle on tärkeää, että voi katsoa ja käsitellä erilaisia asioita omasta näkökulmastaan. Työ- ja harrastusyhteisöissä sekä julkisissa tiloissa oleminen ja työskenteleminen edellyttää kuitenkin aina yhteisten sääntöjen sisäistämistä. Kaiken kaikkiaan hyvät vuorovaikutustaidot ovat kenen tahansa saavutettavissa, sillä esimerkiksi työpaikoilla toimivan työyhteisön syntyminen on kaikkien työntekijöiden yhteinen prosessi.

Käytännössä työtovereiden ja esimiesten näkemyksiä pitää osata kuunnella ja arvioida oikein työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi. Mahdolliset epäkohdat ja ongelmat kannattaa puheeksi, tuoda esiin parannusehdotuksia ja kuunnella muiden mielipiteitä. Lyhyesti sanottuna, erityisesti esihenkilön kannattaa työpaikoilla sekä jakaa että ottaa vastaan molempia kiitosta ja kritiikkiä! Yhteiset ponnistelut, joissa koko henkilöstö on mukana saavat usein aikaan toivotun lopputuloksen.

Toimivat vuorovaikutustaidot kestävät läpi elämän

Hyviä vuorovaikutustaitoja voi oppia missä iässä tahansa ja niitä voi soveltaa kaikissa elämäntilanteissa. Henkilö voi oppia sisäistämään toimivia vuorovaikutustaitoja niin hyvin, että myös läheiset, kuten perhe, ystävät ja työtoverit huomaavat asian. Positiivien palautteen saaminen rohkaisee käyttämään loistavia vuorovaikutustaitoja aina silloin, kun niitä tarvitaan. Kokemukset, toistot ja vuorovaikutustaitojen säännöllinen harjoittelu tuovat mielihyvää ja varmuutta todellisiin eteen tuleviin vuorovaikutustaitoja tarvittaviin tilanteisiin.

Ei siis ihme, että ihmisten välinen viestintä on nykyään erityisen tärkeää. Työpaikoilla ja oppilaitoksissa viestintäkoulutukset ja -luennot ovat erittäin suosittuja, sillä lähes jokainen haluaa parantaa omia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan. Tiedätkö, että onnistuneeseen viestintään kuuluu monia erilaisia asioita. Toimivaan viestintäkokonaisuuteen kuuluu olennaisesti eleet, ilmeet, kehonkieli, sanat ja äänenpaino. Kyky ilmaista itseään sekä tuntemattomien että tuttavien seurassa on loistava keino kehittää omia vuorovaikutustaitojaan.

Useammat henkilöt hakeutuvat jossain elämänsä vaiheessa vuorovaikutuskursseille-/koulutukseen. Monille yksinkertaiset ja helposti omaksuttavat vuorovaikutustilanteet ovat tuttuja jo lapsuudesta asti. Sosiaalisesta älykkyydestä puhutaan silloin, kun henkilö osaa lukea oikein muiden tunteita ja tulkita erilaisia sosiaalisia tilanteita. Sosiaalinen henkilö on karismaattinen, myötäelävä, hyvän tilannetajun omaava ja aidosti läsnä oleva ihminen. Haluaisitko sinä olla juuri sellainen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

HomeCare