Portrait of a young woman enjoying a warm beverage at homehttp://195.154.178.81/DATA/i_collage/pi/shoots/806084.jpg

Wellness omassa kodissa

Kodin wellness lähtee sekä sisustuksen harmoniasta että hyvästä varustelusta keittiössä ja muualla huoneistossa. Sisustus luo oikean tunnelman ja varustelu mahdollistaa mutkattoman ja terveellisen elämän. Hyvän elämän perusta lähtee kodista, jossa voi rauhoittua More »

Cropped shot of a young woman tying her shoelaceshttp://195.154.178.81/DATA/i_collage/pu/shoots/806123.jpg

Kuntoilu – kuinka oikea vaatetus parantaa suoritusta?

Tekniikka, tarkkuus, mukavuus ja ulkonäkö. Miten nämä kaikki vaikuttavat yhdessä toisiinsa ja suorituskykyysi? Juokseminen on urheilun perusta, sillä sitä tarvitsee useimmissa urheilulajeissa, ja se on hyvä lähtökohta urheilun yleiseen tutkimiseen. Usein urheilua More »

Top view of four people having dinner together while sitting at the rustic wooden table

Ruokavalion merkitys elämänlaatuun

Sanonta ”olet mitä syöt” on totta, sillä se mitä ihminen suuhunsa pistää, voi joko tehdä hänestä vahvemman ja terveemmän, tai pahemmassa tapauksessa hyvinkin sairaan. Ruokavalion merkitystä liikalihavuudelle on tutkittu laajalti ja vaikka More »

Wellness omassa kodissa

Portrait of a young woman enjoying a warm beverage at homehttp://195.154.178.81/DATA/i_collage/pi/shoots/806084.jpg

Kodin wellness lähtee sekä sisustuksen harmoniasta että hyvästä varustelusta keittiössä ja muualla huoneistossa. Sisustus luo oikean tunnelman ja varustelu mahdollistaa mutkattoman ja terveellisen elämän. Hyvän elämän perusta lähtee kodista, jossa voi rauhoittua ja tuntea olonsa helpoksi. Jokaisen tulisi olla oman kotinsa prinssi tai prinsessa ja jokaisen kodin tulisi olla turvallinen linna, joka tarjoaa suojaa maailman murheilta.

Sisustus

Interior of cozy bedroom in modern design

Sisustuksessa on hyvä huomioida avaroiden tilojen ja tiiviimmin sisutettujen tilojen tasapaino. Ruokapöydän ympärillä tai television ja sohvan välillä on hyvä olla tilaa. Näihin tiloihin kokoontuu usein paljon ihmisiä, ja ihmisillä on hyvä olla ”hengitystilaa”, ettei tunnelmasta tule liian tiivis. Lisäksi illallisella on paljon kevyempi tunnelma, kun ihmiset tuntevat aidosti voivansa ottaa rennosti, ilman muiden väistelyä ja jatkuvaa tuoleilta nousemista. Sisustuksessa puhutaankin usein zen-tyylistä.

Koristelu ja taulut olisi hyvä sijoittaa huoneisiin, joissa ei tehdä aktiviteetteja. Lukutilassa, piirtämishuoneessa tai muussa rauhoittumistilassa on hyvä olla stimuloivia taidekappaleita. Esimerkiksi TV-huoneeseen on turha laittaa arvotaulua kilpailemaan ruudun kanssa. Ruokatilassakaan ei kannata pitää enempää kuin yhtä yksinkertaista taulua, sillä liika taide vie vieraiden huomion muista ihmisistä ja itse ruuan nauttimisesta

Kodissa olisi myös hyvä pitää yksi aivan tyhjä nurkkaus, jota voi käyttää mietiskelyyn, joogaan tai muuhun rauhoittumiseen. Tähän nurkkaan voi asettaa laittaa kasvin tai maton.

Varustelu

Kodin varustelulla tulisi tavoitella mutkatonta ja terveellistä elämää. Jääpalakoneella voit nauttia kylmistä juomista ja tehosekoittimella tai mehustimella voit vääntää hetkessä terveellisiä ja herkullisia smoothieita tai vaikka pitää puhdistavan vihannes- hedelmäpaaston. Jos nautit kahvista, jonka terveysvaikutukset on tutkittu useaan otteeseen, ja parasta laatua saat kunnon kahvikoneella, joka jauhaa pavut itse. Tulos on parempi ja myös itse prosessi helpompi.

modern interior.3d design concept

Keittiössä on hyvä olla pakastin, jonne voit tallettaa marjoja ja sieniä kesältä. Sienienkuivausta varten voi myös hankkia kuivaushyllyn. Lisäksi hiilihapotetun veden terveysvaikutukset ovat laajalti hyväksyttyjä ja veden hiilihappottajalla saat paitsi terveellistä vettä sekä voit lisäksi tarjota lapsillesi limonadeja terveellisempiä makuvesiä.

Tablet-laitteella ja langattomilla kaiuttimilla saat koko internetin musiikkitarjonnan parin sormen sipauksen päähän. Tablet-laitteet ovat kivan näköisiä ja niitä voi pitää keittiön pöydällä tai ruokapöydällä, ja voit antaa vieraidesi käyttää laitetta tarpeen mukaan.

Kuntoilu – kuinka oikea vaatetus parantaa suoritusta?

Cropped shot of a young woman tying her shoelaceshttp://195.154.178.81/DATA/i_collage/pu/shoots/806123.jpg

Tekniikka, tarkkuus, mukavuus ja ulkonäkö. Miten nämä kaikki vaikuttavat yhdessä toisiinsa ja suorituskykyysi? Juokseminen on urheilun perusta, sillä sitä tarvitsee useimmissa urheilulajeissa, ja se on hyvä lähtökohta urheilun yleiseen tutkimiseen. Usein urheilua tulee tehtyä väärällä tekniikalla, mikä rasittaa niveliä ja kehoa siten, että urheilusta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksi kannattaa laittaa kiinnittää vähän huomiota myös varusteisiin.

Tennis player practicing with a tennis racket

Kaikki lähtee jaloista

Tärkein urheiluvaruste on useimmiten tietysti juoksukengät eli lenkkarit. Samaa mieltä on myös Iso-Britannian terveysviranomainen, NHS. Usein tuntuu helpoimmalta juosta hieman löysästi pitämällä jalkapohjat rentoina ja litteinä astumalla kantapää edellä. Tämä onkin paras mahdollinen tapa juosta, jos haluat viettää eläkepäiväsi polvi- ja selkäleikkauksissa.

Koko kehon ryhti on tärkeä pitää aina yllä urheillessa. Näin urheilu on terveellisintä ja tehokkainta. Kehon ryhti lähtee tietysti jaloista ja ennen kaikkea jalkapohjista. Siksi hyvät kengät ovat suorastaan elintärkeät. Laadukkaat juoksukengät pitävät kantapääsi korkealla ja jalkapohjasi kuperassa asennossa. Näin ponnistusvoimasi keskittyy jalkaterän etupäähän, ja saat sekä nopean lähdön että tasaisen juoksuvauhdin. Kun jalkasi ovat suorassa, niin ovat myös polvesi. Kun polvesi ovat suorassa, niin on myös alaselkäsi, ja alaselän suoruus tukee yläselän ryhtiä. Hyvät kengät helpottavat ja suorastaan mahdollistavat paremman juoksutekniikan ja tarkkuuden.

Vaatetuksen vaikutus mielialaan

Löysistä urheiluvaatteista tulee myös usein löysä olo. Tiukat, mutta joustavat urheiluvaatteet pitävät urheilusuorituksessa hyvän tuntuman ja lisäksi vähentävät ilmanvastusta. Parhaimmillaan laadukkaat trikoot jopa tukevat hieman jalkojen asentoa ja polvia. Myös esimerkiksi pitkät ja roikkuvat narut ja nauhat voivat olla ikävästi tiellä ja tarttua ulkoisiin objekteihin.

A DSLR photo of handsome muscular male athlete wearing tight emerald t-shirt, black tights (pantyhose) and white athletic shoes. He is alone this morning and running along the embankment near the river. He's running towards under the bridge with moderate pace.

Joskus myös päätä tarvitsee suojata, esimerkiksi kovassa auringonpaisteessa tai pakkasessa hattu on paikallaan. Urheilupipot on optimoitu pitämään lämpöä, mutta myös sietämään hikoilua. Minkä tahansa pipon päähän pistäminen voi pakkasellakin johtaa hellelukemiin, ainakin oman pääsi sisällä. Ja jos hellelukemat ovat valloillaan koko ulkoilmassa, voi hikikarpaloiden virta alkaa häiritä urheilusuoritusta. Roikkuva hikitukka peittää näkökentän ja silmäripset saavat tehdä ylitöitä näön ylläpitämiseksi. Hyviä ratkaisuja ovat mm. lippalakit, pelkät lipat sekä hikinauhat.

Psykologinenkin puoli on tärkeä, eikä voi unohtaa ulkonäköä urheiluvaatteita valitessa. Urheilu on usein sosiaalinen tapahtuma, ja pieni edustavuus tai esteettinen mielekkyys luo mukavamman tunnelman urheilusuorituksen lomassa. Kun tunnet itseluottamusta ulkonäöstäsi, tarttuu itseluottamus myös urheilusuoritukseesi. Vaikket olisikaan Usain Bolt, ei sinun ainakaan tarvitse miettiä mitä muut ajattelevat sinusta.

Ruokavalion merkitys elämänlaatuun

Top view of four people having dinner together while sitting at the rustic wooden table

Sanonta ”olet mitä syöt” on totta, sillä se mitä ihminen suuhunsa pistää, voi joko tehdä hänestä vahvemman ja terveemmän, tai pahemmassa tapauksessa hyvinkin sairaan. Ruokavalion merkitystä liikalihavuudelle on tutkittu laajalti ja vaikka kauppamme pursuavat mitä monipuolisinta valikoimaa, on ruuan laadulla merkitystä ihmisen hyvinvointiin.

Puhdasta ruokaa

Vaikka kaikille olisi parempaa syödä mahdollisimman puhdasta ja terveellistä ruokaa, ei se ole aina mahdollista. Tehotuotettua lihaa ja kalaa myydään edullisesti, sillä massat haluavat ostaa tuotteet mahdollisimman halpaan hintaan. Jotta tuotanto voisi kohdata kysynnän, tulee eläimien kasvaa mahdollisimman nopeasti täyteen kokoonsa ja usein ruokaan lisätään kasvua edistäviä aineita sekä lääkkeitä, jotta karja pysyisi mahdollisimman terveenä.

Different types of sugar - brown and white sugar

Kuitenkin kaikki tämä siirtyy ihmiseen ravinnon myötä ja nykyään näihin ongelmakohtiin pyritäänkin puuttumaan mahdollisimman paljon. Koska luomutuotanto on pienemmässä osassa kuin massatuotanto, on luomutuotteiden hinta korkeammalla kuin edullisemman tehotuotetun ravintomme. Jos luomu-tuotteet olisivat yhtä edullisia kuin tehotuotetut kasvikset tai eläinkunnan tuotteet, ostaisi niitä useampi kuluttaja ruokapöytäänsä. Luomua syödessään ihmisen kehoon siirtyy vähemmän myrkkyjä, sillä viljelyssä ja kasvien sekä hedelmien tuotannossa ei saa käyttää torjunta-aineita.

Ruokavalion vaikutukset terveyteen

Sen lisäksi että laadukkailla ostovalinnoilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa, vaikuttaa rasvan, alkoholin ja sokerin määrä myös ihmisen hyvinvointiin. Alkoholin on todettu olevan vaikutus monien syöpälaatujen syntyyn ja sokerin määrä ruokavaliossamme yleiseen terveydentilaamme.

Suomalaiset ovat sokerin kulutuksessa maailman kärkimaita ja olemme olleet alkoholin käytössä tilastojen kärkipäässä vuosikymmenten ajan. Kovat rasvat, yksipuolinen ravinto ja kasvisten vähäisyys lisäävät erilaisten sydän- ja verisuonitautien riskiä, sekä suoliston huonovointisuutta vähäisen kuitujen määrästä johtuen. Pikaruoka yleisesti on kalorimäärältään korkea, mutta sisältää hyvin vähän ravintoaineita ja ravintolaruoka on maukasta, mutta usein hyvin rasvaista.

Keho tasapainoon ja elämänlaatu kohdalleen

Mitä monipuolisempi ruokavalio ja mitä enemmän ihminen kiinnittää huomiota ruokansa laatuun, sitä paremmin hän voi. Kun keho voi hyvin, on mielikin virkeä.

cheering hiking woman open arms on mountain peak

Tärkeää on syödä usein ja pienempiä annoksia, kuin ahmia vain muutaman kerran päivässä, jotta paino pysyy hyvällä tolalla. Liikkuminen on tärkeässä osassa laadukkaan elämän tavoittelussa ja jo päivittäisellä hyötyliikunnalla pääsee hyvin alkuun.

Ruokaa kannattaa valmistaa puhtaista raaka-aineista kotosalla vaikka suurempia määriä kerralla, jotta ei tarvitse kokata jokaisena iltana. Levon roolia ei kannata myöskään unohtaa kehon hyvinvoinnissa, sillä kiireinen elämä kuluttaa ja luo pohjaa myös sairauksille.